Op deze pagina vind je eerlijke en positieve verhalen. Bijvoorbeeld van ouders, scholen, bedrijven en verenigingen. Zij laten zien hoe mensen met downsyndroom een waardevolle plek vinden in het dagelijks leven. Ouders delen hun ervaringen over het opvoeden van hun kind en hoe zij werken aan hun ontwikkeling. Scholen, bedrijven en clubs vertellen hoe zij ervoor zorgen dat iedereen kan meedoen. Want er kan vaak heel veel!
"We vinden dat ieder kind uit de wijk hier naar school moet kunnen gaan. Ongeacht aspecten zoals beperking, cultuur, geloof en nationaliteit."
"We zien inclusief denken - het omgekeerde van uitsluiten - als een belangrijke maatschappelijke opdracht van onze school."
“Onze studenten leren woonvaardigheden en beroepsvaardigheden binnen een van de leergangen horeca, dienstverlening of onderhoud."
"We willen gewoon een heel goede school zijn, waar kinderen een geweldige tijd beleven en veel leren. Dat is onze grondhouding."
"Zo zelfstandig mogelijk worden betekent voor elke jongere wat anders. Onze jongeren lopen stage bij gewone bedrijven en organisaties."
"Jongeren kunnen zich hier ontwikkelen op het vlak van horecavaardigheden. En als ze alle diploma's hebben, gaan ze naar een reguliere baan."
"We werken samen met MBO Amersfoort; je ziet dat op een natuurlijke manier contact ontstaat tussen de MBO-studenten en de Paratus-studenten."
"Een bijna-baantje is een persoonlijk ontwikkelingstraject. We gaan met de jongeren aan de slag met hun werkdroom, hun ambitie."
Bij De Cantharel wordt alles vers gemaakt en met stijl geserveerd. En dat wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een aantal medewerkers met een beperking.
Een samenwerking tussen Essent, cateraar Appél en zorgorganisatie Cello, waarbij het nu eens niet gaat om geld, maar om het realiseren van mogelijkheden.
Brownies&downieS is misschien wel het bekendste initiatief in Nederland als het gaat om arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Geenen Gardening is een hoveniersbedrijf. Wat het bedrijf zo bijzonder maakt? Dat hun medewerkers een verstandelijke of psychische beperking hebben.
Bij de Koekfabriek vinden ze dat iedereen moet kunnen meedoen. Ze dragen hier hun steentje - eigenlijk hun koekie - aan bij door te kijken naar mogelijkheden.
Bij Ons Plekske worden jongeren gestimuleerd worden om hun talenten verder te ontwikkelen. Midden in de dorpsgemeenschap, van het Brabantse Vinkel.
Deze Bossche club wil dat kinderen die behoefte hebben aan extra ondersteuning en niet terecht kunnen bij een andere voetbalclub, toch lekker kunnen voetballen.
Only Friends is een sportclub speciaal voor kinderen en jongeren met een beperking: 25 sporten voor 700 sporters. Het motto is is: Je bent goed zoals je bent!
De G-skiërs van Il Primo horen er echt bij. Ze trainen gewoon op de momenten dat er ook andere trainingen zijn, en ze gaan mee naar wedstrijden.
Bij Surf Project beoefenen stoere kinderen een toffe sport. Kinderen zijn enorm trots op zichzelf. Als je twee uur in zee ligt en applaus krijgt, dan doet dat wat met je zelfvertrouwen.
"Luuk is een heerlijk vrolijk mannetje. Hij doet ons elke dag verbazen met alle dingen die hij kan en vooral wil kunnen. Hij wil de wereld verkennen en neemt ons mee op zijn ontdekkingsreis."
"Heel bijzonder, de aankondiging om oma te worden. Donder, bliksem en dan zon, prachtige zon. Ik zie in dit kind de upside van mijn leven. De upside van down."
"Indy ontwikkelt zich, groeit, wil weten hoe het zit. En binnenkort gaat hij starten op school: met een goed gevulde rugzak, dankzij Early Intervention."
"Ons jongste kleinkind Jasmijn is een meisje met downsyndroom. Jasmijn groeit uit tot het zonnetje in onze familie: ze is zó lief en zó mooi!"
Heel Nederland leefde mee met het liefdesleven van supermarktmedewerker Pim, gespeeld door Nando Liebrechts, een acteur met downsyndroom. Een mooi voorbeeld.
Eva van de Veer praat in elke aflevering met iemand met een verstandelijke beperking. Over de alledaagse dingen in het leven: liefde, vriendschap, social media en werk.
De slogan van Mr. Marvis is: play every day. Dé Mr. Marvis is speels, heeft een eigen stijl, heeft lak aan de wereld en straalt positiviteit uit. Net als Bruin Parry.
Vodafone Ziggo wil niet alleen in de organisatie, maar ook in hun reclame-uitingen iedereen laten meedoen. Zoals in de hocus-pocus reclame.
Vakkenvuller Sjoerd met downsyndroom werd vlogger en slaagde erin de moeilijke doelgroep van 12 tot 18 jarigen aan de AH-supermarkt te binden.
Vaak is gewoontjes niet een compliment, maar daar denkt Hema anders over. Ze willen uitstralen dat ze er voor iedere Nederlander zijn.
Omo laat zien dat mensen met een beperking gewoon meedoen. 'We wilden een spotje maken over het echte leven, over een echt gezin'.
Een feelgoodfilm, die laat zien dat liefde, vriendschap én familie uitdagend zijn. Een van de hoofdrollen is voor Wesley, met downsyndroom.
In TV-programma Kitchen Impossible probeert Meesterchef Robert Kranenborg acht jongeren met een verstandelijke beperking alles te leren over koken.
No Limits Network is het online platform van KRO-NCRV. No Limits publiceert reportages over toegankelijkheid, over meedoen en erbij horen.