Ons bestuur speelt een belangrijke rol in het beleid ongewenste omgangsvormen binnen onze stichting. Ongewenst gedrag is er natuurlijk in verschillende gradaties en in sommige gevallen grensoverschrijdend. Ons bestuur is zich bewust van haar verantwoordelijkheid richting onze kwetsbare doelgroep én richting vrijwilligers. Alle bestuursleden zijn daarover ten alle tijden aanspreekbaar. Daarnaast stellen we een tweetal externe vertrouwenspersonen aan.
Met een vertrouwenspersoon kan een bestuurslid, vrijwilliger of iemand die aanwezig is op een van onze evenementen vertrouwelijke zaken bespreken als men zich niet prettig voelt dat met een bestuurslid te doen. De externe vertrouwenspersonen bieden een luisterend oor en kijken naar oplossingsmogelijkheden. Het gaat voornamelijk om de eerste opvang, waarna tussen de betrokkene en de vertrouwenspersoon overlegd wordt wat de vervolgstappen zullen zijn.
Er hoeft niet altijd iets concreets gedaan te worden met de melding. De betrokkene kan bijvoorbeeld ook enkel zijn/haar hart willen luchten. Als het probleem zelf op te lossen is, begeleidt de vertrouwenspersoon hier bij. Er kan ook voor gekozen worden melding te maken van het incident bij het bestuur. De oplossing is volledig afhankelijk van wat de melder wil, tenzij het gaat om strafbare feiten. Dan moet de vertrouwenspersoon melding maken bij politie of justitie. De rol van een vertrouwenspersoon is voornamelijk het begeleiden bij een melding. De melder houdt zelf de regie in handen en de vertrouwenspersoon weegt samen met de melder de opties af.
Binnen de rol van een vertrouwenspersoon wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen van ongewenst gedrag: ongewenste omgangsvormen en niet integer handelen. De eerste gaat over (seksuele) intimidatie, pesten, agressie en geweld en discriminatie. De tweede over zaken als Integriteitsschendingen (machtsmisbruik, corruptie, diefstal) en maatschappelijke misstanden (aantasting van het milieu)
Wat betreft integer handelen hebben wij overigens al een vorm van controle vanuit het CBF.
De vertrouwenspersoon vangt de melder op en dient als het eerste aanspreekpunt. Er wordt geluisterd naar het verhaal, waarna er samen wordt gekeken naar een oplossing en eventuele vervolgstappen. Een gesprek met de vertrouwenspersoon hoeft nooit aangevraagd te worden. De drempel voor een gesprek is hierdoor laag. Het is een vertrouwelijk gesprek, waarin iemand zijn/haar hart kan luchten met een onafhankelijk persoon. Het doel van het gesprek is de beëindiging van het ongewenste gedrag. Wanneer de medewerker dat wenst, wijst de vertrouwenspersoon door naar professionele hulpverleners en adviseurs.
Het is van belang dat vrijwilligers en deelnemers onze vertrouwenspersonen goed weten te vinden. Het is aan de stichting om vrijwilligers en deelnemers op de hoogte te brengen van het feit dat er een vertrouwenspersoon beschikbaar is. Dit gebeurt in een mail waarin een samenwerking met de vrijwilliger wordt vastgelegd. In deze mail wordt benadrukt dat een gesprek met een vertrouwenspersoon vertrouwelijk is en dat de melding anoniem kan blijven.
Onze vertrouwenspersonen zijn:
Marielle Kloosterman, partner bij een kleinschalige dagbesteding.
bereikbaar op 06-18 36 30 39 of via m.kloosterman@zonnet.nl
Michel Weijerman, directeur van stichting Artsen voor Kinderen
bereikbaar op 06-53 12 49 13 of via me.weijerman@gmail.com